MICHAEL D. BATES

February 10, 2009

To whom it may concern:

I would like to set the record straight regarding my Cityscope column in the January 15-
21, 2009, edition of Urban Tulsa Weekly, which was given the headline “Tulsa
Whirrled,” specifically concerning paragraphs dealing with the Tulsa World's circulation

reporting and auditing practices.

I didn’t contact the Tulsa World prior to publication to verify any of my research or
statements for this column. As my column contained numerous errors, I would like to
make the following corrections, clarifications and/or retractions:

A. My column suggests that the Tulsa World was not audited by Audit Bureau of
Circulation for nearly a decade. This is false. They resigned from ABC on
March 18, 2002, renewing their membership three years later, with ABC audits
resuming with the period ending March 31, 2006. I regret and retract this

suggestion. .

B. My suggestion that they withdrew from ABC for any nefarious reason is
unfounded. I have no knowledge or information regarding the reasons for their

withdrawal from ABC,

C. My statement that the Tulsa World retained “consultants” to provide circulation
information is inaccurate and misleading. Prior to writing my column, I
possessed information that identified Grant Thornton LLP as the selected auditing
company. Grant Thornton is a well-known and highly respected auditing firm
and I have no reason to question its auditing practices. I regret and retract any

such statement.

D. My suggestion that the actual circulation numbers were somehow “concealed” for
a time is incorrect. The Tulsa World circulation was audited by Grant Thornton
LLP and presented to advertisers during their absence from ABC. I have no
knowledge or information regarding any attempt by the Tulsa World to “conceal”
any aspect of their circulation or readership. I have no information to indicate
that Grant Thornton LLP’s newspaper circulation auditing procedures differed

substantially from those of ABC.

E. My suggestion that Tulsa World circulation was 20% higher in 2005 than in 2006
was incorrect. The actual decline, based on a paid circulation comparison, was
between 5-6% as evidenced by their audits, and this percentage decline is
consistent with the declines at other major daily newspapers.



F. Accordingly, the suggestion that Tulsa World circulation was “inflated” is
incorrect. There is absolutely no evidence to support this claim. It was based on
my misinterpretation of 2005 and 2006 circulation numbers. I have no knowledge
or information regarding any attempt by the Tulsa World to “inflate” any aspect

of their circulation or readership.

I realize now that I should have contacted the Tulsa World to determine if my

information was complete and accurate. A simple phone call to their offices prior to
publication of my column may have prevented this whole situation. I regret any doubt
that these statements cast on the credibility of the Tulsa World's circulation figures or

their circulation audits.

Upon being presented with the Tulsa World’s information, I now realize the extreme
action that they took in suing me and Urban Tulsa Weekly for defamation and
disparagement and do not disagree with the Tulsa World’s need to set the record straight.
My research was flawed and information in my story was false and inaccurate, and I
retract those incorrect statements. I apologize to the Tulsa World and the Urban Tulsa

Weekly.

Lastly, any comments made on my blog and/or batesline.com regarding this instance
should be disregarded as they may have given the unintended perception that the items in
question were correct, when they are not.

Wishoot. 1) Bitos-

Michael D. Bates



